Selamat Datang, Salam "BELA NEGARA" , "NKRI HARGA MATI"
Home » » Malaysia Tingkatkan Pengawasan Perbatasan Malaysia Thailand

Malaysia Tingkatkan Pengawasan Perbatasan Malaysia Thailand

Written By Jurnal Pertahanan on Selasa, 05 Maret 2013 | 17.17


Polisi Malaysia meningkatkan pengawasan di kawasan Kelantan yang merupakan daerah perbatasan antara Malaysia dengan Thailand. Langkah ini ini dilakukan untuk menghindari kelompok bersenjata yang mencoba masuk melalui Sungai Golok di Kelantan, menyusul terjadinya perang yang menewaskan 27 orang.

Ketua Polis Kelantan, Datuk Jalaluddin Abdul Rahman mengatakan penjagaan ini dibantu oleh Tentara Malaysia. Sementara di Pangkalan Kubor polisi ditugasi melakukan pengawasan dengan berpatroli.

“Kita juga meningkatkan kerjasama dengan Polisi Thailand yang turut berpatroli bersama serta mengadakan perbincangan setiap tiga hari berkaitan aspek keselamatan kedua-dua negara,” kata Jalaluddin seperti yang dilansir Utusan, Selasa (5/3).

Seperti diketahui perang berdarah pecah di Kunak dan Semporna, Lahad Datu, Negara Bagian Sabah, Jumat (1/3) lalu. Baku tembak ini terjadi antara Polisi Malaysia dengan Pasukan Kesultanan Sulu. Hingga kini, sudah 27 orang dilaporkan tewas.

Jalaluddin menjelaskan polisi di daerah penyanggah yang berdekatan dengan perbatasan Malaysia-Thailand juga ikut dikerahkan. Bersama dengan Polisi Thailand di Narathiwat, keduanya akan bertukar informasi untuk meningkatkan pengamanan.

“Kepala polisi daerah di Tanah Merah, Jeli, Pasir Mas dan Tumpat turut menjalinkan hubungan baik dengan polisi daerah Sungai Golok dan Narathiwat di Thailand untuk berbagi infromasi,” pungkasnya. (awa/jpnn)

Sumber: batampos.com
Share this article :

0 komentar:

Posting Komentar

Powered By Blogger

Defence Media Center

Kementerian Pertahanan

HARI BELA NEGARA 2015

HARI BELA NEGARA 2015

PERHATIAN

"Bagi Sobat Readers ingin mempublikasikan kembali tulisan ini di website atau blog Sobat Readers, mohon cantumkan link aktif artikel yang bersangkutan termasuk semua link yang ada di dalam artikel tersebut"

Terima kasih

Admin

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. JURNAL PERTAHANAN - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger